Duurzaam beheer gemeentelijke landbouwpercelen.

Door Arie van der Wilt op 11 november 2021

Duurzaamheid

Voor de PvdA is duurzaamheid, een gezonde gemeente niet alleen nu maar ook voor volgende generaties, één van de prioriteiten. Een gezonde gemeente is een gemeente waar het welzijn van de inwoners voorop staat. Zowel fysiek als mentaal. Fysiek betekent dat de inwoner geen last heeft van de uitwassen van intensieve veehouderij, akker- en tuinbouw. Of van de uitstoot van de industrie en de geluidsoverlast van het verkeer.

Het is vaste prik dat we bij de algemene beschouwingen aangeven dat we ons grote zorgen maken over de wijze waarop we in Raalte het thema duurzaamheid oppakken. De wijze waarop het college hieraan invulling geeft vinden wij zoals bekend onvoldoende. Hiervoor hebben we al verschillende moties ingediend.

En dat is dit jaar helaas niet anders. (motie 4 gemeenteraad): De PvdA wil dat de gemeente voor alle gronden die de gemeente in gebruik geeft de voorwaarde opneemt dat deze alleen op een duurzame wijze beheerd en gebruikt mogen worden, waarbij het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is uitgesloten.