Herman Kamphuis

Ombudsman

Over Ombudsman

HULP NODIG?

Verstrikt in het doolhof van regels? Of loop je tegen andere problemen aan? Bel dan de ombudsman van de PvdA Raalte op telefoonnummer 06 – 3159 2107 of 0572-355406. Een e-mail naar raalte@pvda.nl kan ook.

Vier vragen aan Herman Kamphuis, ombudsman voor de PvdA Raalte

Wat is een ombudsman eigenlijk?
“Een ombudsman zet zich in voor dingen waar andere mensen mee vastlopen. Dat kan op meerdere terreinen zijn, niet alleen op financieel gebied maar ook zoiets als een vergunningsaanvraag. Eigenlijk alles wat mensen zelf niet meer zelf kunnen oplossen

”Waarom een PvdA-ombudsman?
“Wij zijn er voor alle mensen in Raalte, zeker als het tegenzit. Iedereen doet ertoe en moet mee kunnen doen! Als zaken structureel niet goed zijn geregeld, dan willen we dat weten. Een ombudsman pikt die signalen op. Daarmee kunnen we aan de slag. Juist een partij als de PvdA kan die verbetering waarmaken, omdat we op gemeentelijk niveau actief zijn, maar ook provinciaal en landelijk. Zo kan een klacht in Raalte leiden tot een verbetering waar alle Nederlanders van profiteren.”

Met welke vragen of problemen kunnen mensen bij jou terecht?
“Zo breed mogelijk, zoals over zorg, wonen, huren of verkeersveiligheid. Maar ook vragen over uitkeringen, belastingen of schulden. Vooral als mensen door de bomen het bos niet meer zien of als het ingewikkeld wordt. Het kan niet zo zijn dat mensen door dát soort zaken aan de kant komen te staan. Ik wil ervoor zorgen dat mensen zoveel mogelijk en zo goed mogelijk mee kunnen doen.”

Ga jij die problemen zelf oplossen?
“Nee, we lossen die problemen sámen op. Samen met degene die de problemen overkomt. Samen met de PvdA-fractie en andere instanties. Maar ook samen met alle mensen uit Raalte. Ik gebruik mijn contacten met welzijnsinstellingen en de politiek.
Mijn aanpak is simpel en krachtig: eerst orde op zaken stellen in de chaos, daarna prioriteiten leggen en voorkomen dat mensen verder wegzakken.”