PvdA wil actief beleid energiearmoede en steun bij energiebesparingsmaatregelen

Door Arie van der Wilt op 11 november 2021

Sociaal Beleid, energiearmoede en energiebesparingsmaatregelen.

Iedereen is primair verantwoordelijk voor zijn eigen bestaan. Alleen voor degenen die daartoe niet zelf in staat zijn, zorgt de overheid voor het vangnet. Solidariteit is voor de PvdA nog altijd een belangrijk woord. De overheid moet niet afwachten tot het mis gaat met mensen en dan ingrijpen. De overheid biedt de helpende hand, signaleert bepaalde zaken en bemoeit zich actief met haar inwoners. Allemaal om het welzijn van iedere burger te verhogen.

Nu de meeste financiële ondersteuningsmaatregelen (NOW, TOZO, TOA enz) per 1 oktober zijn gestopt, zal er mogelijk een groter beroep worden gedaan op uitkeringen, minimaregelingen en schuldhulpverlening. Ondernemers en burgers dreigen nu in de knel te komen.

Naast de energietransitie maakt de sterke stijging van de energielasten op dit moment de dreiging van energiearmoede voor veel inwoners van Raalte steeds reëler. Uit een onderzoek van TNO blijkt dat nu al ca 6,3% te kampen heeft met energiearmoede, een percentage dat nog flink hoger kan worden bij de energietransitie (48% van de mensen heeft volgens TNO niet de middelen om zelfstandig hun woning te verduurzamen). Naast de technische aspecten moet wat de PvdA betreft dan ook het voorkomen en tegengaan van energiearmoede centraal staan in de energietransitie.

Het Rijk heeft 150 mln beschikbaar gesteld voor gemeenten, om de gevolgen van de energiearmoede iets te beperken. Dit zal één van de bronnen moeten zijn waarmee we voor onze inwoners dit probleem willen beperken (motie 3 gemeenteraad).

Daarnaast vraagt de fractie zich af of de huidige sterke stijging van de energietarieven als bijzondere omstandigheden grond kunnen zijn voor het toekennen van bijzondere bijstand.

Wij verwachten van de gemeente een proactieve houding om te voorkomen dat het echt mis gaat.

De wijze waarop het college dit in het afgelopen jaar heeft opgepakt, en de gedragslijn zoals we die hebben vastgesteld in het “Koersdocument corona”, geven ons alle vertrouwen dat dit ook nu goed wordt opgepakt.