Door op 17 maart 2017

Tweede Kamer verkiezingen

Beste PvdA vrienden,

Ja, je ziet het goed, ik noem jullie mijn PvdA vrienden. Het is tijd om dingen anders te doen en anders te denken. De PvdA heeft een vreselijke klap in het gezicht gehad en het is tijd voor reflectie en verandering. Vriendschap is de basis, je houdt elkaar goed vast en maakt samen nieuwe plannen. Alles mag gezegd worden en alles doet er toe, want niemand weet het in zijn uppie te redden, hoe eigenwijs je ook bent. We hebben elkaar hard nodig!

PvdA in Raalte 4,5% stemmen, was vier jaren geleden 21,7%. Deventer, Zwolle rond de 8%, Enschede 6,3%. Een blamage!

In Raalte hebben 1116 mensen hun stem uitgebracht op de PvdA. Ik ben dankbaar voor hun vertrouwen en ben dankbaar voor jullie doorzettingsvermogen, want ondanks alles hebben wij elkaar vastgehouden en zijn we blijven geloven in ons verhaal van de sociaal democratie. Altijd nog lid, door weer en wind, doorgaan is het motto, onze idealen zijn nog dezelfde.

Maar…. er is wel iets aan de hand, de wereld is veranderd. We leven anno 2017. Communicatievormen, interactie, netwerken, samenwerking, de cafeetjes, de restaurantjes, de menu’s, de nieuwe partijen, de nieuwe mentaliteit, alles, alles verandert. En dat zie je aan je kinderen. Zij denken anders dan jij, handelen anders dan jij, verbinden zich anders dan jij, netwerken anders, lopen andere risico’s, etc. Dit betekent mijns inziens dat we zelf ook anders moeten handelen, anders verbinden we ons nooit meer met de jongere generaties. Zeg ik jongere generaties? Ja, want we zijn een bejaarde partij en het wordt tijd dat we onszelf eens flink opschudden.

Moeten wij dan ons lidmaatschap opzeggen? Tuurlijk niet. Moet het hoofd van Hans Spekman rollen? Tuurlijk niet! Ik kan geen voorzitter zijn van een afdeling die de waarden ‘verbinding’, ‘solidariteit’ en ‘eerlijk delen’ hoog in het vaandel heeft en zelf die waarden niet naleeft. En iedereen is hard nodig. Jij bent nodig! Want de know how zit bij jou/jullie. Maar we zullen wel anders moeten acteren. Deze tijd vraagt om andere organisatievormen en andere experiences. Politiek leeft enkel als het zich verbindt met cultuur, met alles wat leeft en beweegt. Wij, de PvdA, zijn een vereniging, dus weten we ook wat verenigen betekent. Dat doet de PvdA namelijk al jaren. Alleen zijn er in deze tijd nieuwe vormen van verenigen nodig en nieuwe activiteiten van ervaringen. Activiteiten waar nieuwe generaties zich aan willen verbinden.

En het is hard nodig dat we veranderen. In Almelo is de PVV de grootste partij geworden met 18%. Almelo, dat was een PvdA stad! In Enschede is de PVV de tweede partij met 15,6% stemmen. Gelukkig niet in Raalte, daar is de PVV blijven steken op 7,5%, toch bijna twee keer zo groot als de PvdA.

Dus niet het hoofd van Hans Spekman, niet het hoofd van Asscher, niemand hoeft op te stappen. Tenzij mensen zelf die keuze maken natuurlijk vanwege gevoeld/ervaren onvermogen. Nee, we moeten de pijn met elkaar delen en met elkaar denken/zwoegen/ontwerpen hoe we anders moeten opereren. Deze tijd, 2017, vraagt om nieuwe organisatievormen. Het zoveelste partijprogramma maakt niet het verschil, de praktijken op basis van onze waarden wel. Of we doen of we zijn het niet waard een partij PvdA te zijn. Zo zie ik dat.

Blijf erbij en doe mee, graag tot a.s. woensdag om 20.00 uur bij Laurels!

Harry Zengerink, voorzitter