Kruispunt Bos

Door Arie van der Wilt op 4 maart 2018

Jarenlang praten

De gesprekken en discussie over kruispunt Bos duren al jaren.

Dit kruispunt is een van de gevaarlijkste kruispunten van Overijssel en het gevaarlijkste punt in Raalte. Er zijn moties ingediend in de Tweede Kamer, er zijn moties ingediend bij Provinciale Staten en ook in de gemeenteraad hebben we het er heel vaak over gehad.

Eindelijk een oplossing

En gelukkig … er gaat nu eindelijk een oplossing komen. Voor dit plan, dat ca 50 miljoen euro kost, betaalt de provincie 33 miljoen, het Rijk 12,5 miljoen, en de gemeente 4,5 miljoen euro. Dit is het resultaat van een goede samenwerking tussen alle partijen en intensief lobbywerk naar andere overheden.

Spoeddebat

In april vorig jaar heeft  de gemeenteraad de gemeentelijke bijdrage beschikbaar gesteld. Dat geld  is vooral nodig voor veilige fietsverbindingen.

Vanaf dat moment is er tussen Rijkswaterstaat, de provincie en de gemeente gesproken over de samenwerkingsovereenkomst.

Hoewel dit een verantwoordelijkheid is van Burgemeester en Wethouders en niet van de gemeenteraad, heeft wethouder Wout Wagenmans in de vergadering van april toegezegd dat hij de raad informeert voordat de overeenkomst wordt getekend.

Die toezegging is de reden dat enkele raadsfracties om een spoeddebat gevraagd hebben. Dit is een extra raadsvergadering die op 8 maart wordt gehouden.

In november heeft de wethouder het voorstel van de samenwerkingsovereenkomst ter bespreking naar de raad gestuurd. Op uitdrukkelijk verzoek van Rijkswaterstaat en Provincie moest de inhoud vertrouwelijk worden behandeld.

Dit punt is niet op de agenda gezet, omdat de raad niet in beslotenheid wilde vergaderen. Afgesproken is dat fracties, indien gewenst, schriftelijk konden reageren.

Laat de zaken waar ze horen

De PvdA heeft dat niet gedaan. Als we niet vertrouwelijk willen vergaderen, vind ik ook dat we niet vertrouwelijk een brief moeten sturen. Het gaat hier om uitvoering, dit is een verantwoordelijkheid van het college van B&W, niet van de raad. Daarom heb ik besloten niet te reageren en de zaak aan het college over te laten, zoals dat gebruikelijk is.

Nu de onderhandelingen met Rijk en provincie zijn afgerond, is de overeenkomst een openbaar stuk. De fracties die wel hebben gereageerd, vragen nu om een spoeddebat.

De rol van de gemeente

De N35 is een rijksweg. De besluiten worden genomen door de minister. De oproep van een raadslid die een paar maanden geleden de wethouder vroeg om zijn veto uit te spreken, zal hooguit wat verbazing hebben opgeleverd. De enige bevoegdheid die de raad heeft is dat we gebruik kunnen maken van het recht op inspraak. Net als alle andere belanghebbenden.

Zelfs het bestemmingsplan, normaal gesproken het instrument voor de gemeente om dingen toe te staan of te weigeren, geeft ons in dit geval geen invloed. Zodra de minister het Tracébesluit heeft vastgesteld, is dat de norm. De gemeente moet vervolgens het bestemmingsplan daaraan aanpassen.

Het is goed dat we ons bewust zijn van deze rol.

Voor ons is een veilige fietsverbinding belangrijk, daar willen we graag een bijdrage aan leveren. En daar mogen we over meepraten en beslissen.

Geen verdere vertraging

De PvdA vindt het belangrijk dat we geen vertraging oplopen. Er is bijna een jaar gesproken over de samenwerkingsovereenkomst. We maken onszelf ongeloofwaardig als provincie en Rijk nu moeten constateren dat hun gesprekspartner kennelijk onvoldoende mandaat heeft om de onderhandelingen te voeren.

De resultaten met betrekking tot de N35 en kruispunt Bos zijn bereikt door een eensgezinde samenwerking tussen alle partijen. Laten we dat zo houden!

De veiligheid van kruispunt Bos staat geen verder uitstel toe.

De noodzakelijke aanpassingen moeten er komen.

Hoe eerder, hoe beter.

Arie van der Wilt

Ik ben Arie van der Wilt en ik ben afkomstig uit het midden van het land. Inmiddels wonen mijn vrouw en ik al meer dan 25 jaar met veel plezier in Raalte. Na mijn rechtenstudie in Utrecht heb ik op verschillende plaatsen door heel het land gewerkt, vooral in juridische en in managementfuncties. Op dit

Meer over Arie van der Wilt