Afgelopen maandag is begonnen met een gemarkeerde wegverhoging op de Domineeskamp in Raalte. Compliment voor de gemeente. Het is de bedoeling dat daar voetgangers gaan oversteken. Auto’s moeten dan afremmen. Zodat voetgangers de kans krijgen over te steken. Nog beter is ook een zebra op de verhoging te verven. Tegenover De Zwaan komt wel een zebra. Waarom dan ook geen zebra’s op de Domineeskamp, Schapenstraat en in Heino rondom de Nicolaaskerk? Omdat het daar niet zo druk is als op de Varkensmarkt bij De Zwaan, zegt de gemeente. Het is pas druk als er meer dan 4000 auto’s op een werkdag passeren. Zo niet, dan hebben mensen tijd genoeg om over te steken. ???. Op de Domineeskamp, Schapenstraat en rondom de Nicolaaskerk is het echter ook druk! Heeft de gemeente daarbij wel genoeg gedacht aan mensen die minder snel kunnen oversteken? Zoals onze ouderen en gehandicapten, moeders – en vaders – met kleine kinderen, en anderen. 4000 auto’s vind ik een te absoluut getal om bepalend te zijn voor wel of niet een zebra. Op de Varkensmarkt passeren ongeveer 4600 auto’s per werkdag, dus een zebra. Op de Schapenstraat 3600 en op de Domineeskamp 2400, dus geen zebra’s? Hoeveel auto’s zouden het zijn geweest als op Schapenstraat en Domineeskamp ook op zaterdag geteld zou zijn?
In Heino is het aantal auto’s bij de Dorpsstraat ongeveer 5000 per werkdag, bij de Canadastraat 3700, bij de Stationsweg 3400 en bij de Marktstraat 2400. Dus bij de Dorpsstraat een zebra? Nee, zegt de gemeente, want de andere 3 straten blijven beneden de 4000. En de gemeente vindt “eenheid in de voorgestelde maatregelen van belang, daarom is besloten om op geen van de oversteeklocaties een zebrapad aan te leggen.” Op alle 4 straten wel een zebrapad zou toch ook eenheid in de maatregelen zijn? De totale verkeersintensiteit “op het rondje om de Nicolaaskerk” is ongeveer 14.500 per werkdag. Per straat gemiddeld 3600 op een werkdag, slechts 10 % lager dan 4000. En ook hier zal gelden: telling op zaterdag zal hoger uitvallen. Kortom: alle reden om rond de Nicolaaskerk wèl 4 zebrapaden aan te leggen.
De combinatie van een gemarkeerde wegverhoging met een zebra er boven op geeft voetgangers volgens mij de meeste bescherming. De snelheid van de auto’s wordt er uit gehaald en op een zebra heeft de voetganger voorrang. Er komt een bord – nadering zebra, u moet stoppen – dat de automobilist al van ver ziet. Voetgangers zullen zich dan op de zebra het meest veilig voelen om rustig over te steken. Zij kunnen er dan ook wat langer over doen. Desgevraagd blijkt ook de Seniorenraad (overkoepelend overleg van alle ouderenbonden in de gemeente; brief van 14 mei aan het college) voor zebra’s op de Domineeskamp en Schapenstraat. Wat zij over Heino adviseren is mij onbekend. Het is misschien een idee om juist ook die raad en de Gehandicapten Adviesraad eerder specifiek bij onderwerpen als deze te betrekken. En niet alleen ROV, politie, CROW, VVN en werkgroep centrumvisie Heino. De Gehandicapten Adviesraad en Seniorenraad vertegenwoordigen immers ervaringsdeskundigen.
Herman Kamphuis
ombudsman PvdA-Raalte