PvdA Raalte wil grotere inzet van grasbetonstenen in de wijken

Door Niels van der Hoorn op 12 september 2024

De PvdA Raalte heeft schriftelijke vragen ingediend bij het college van burgemeester en wethouders over de mogelijke uitbreiding van het gebruik van grasbetonstenen binnen de gemeente. De partij maakt zich zorgen over de balans tussen infrastructuur en groen in de openbare ruimte en ziet in grasbetonstenen een duurzame oplossing.
“Grasbetonstenen bieden de mogelijkheid om het verharden van oppervlakken te combineren met behoud van groen. Dit draagt bij aan een betere waterafvoer, minder hittestress en een aantrekkelijker straatbeeld,” aldus namens de PvdA Niels van der Hoorn. “We willen van het college weten in hoeverre er al wordt ingezet op deze oplossing, en of er plannen zijn om het gebruik ervan te intensiveren in nieuwbouw- en herinrichtingsprojecten.”
De PvdA vraagt het college onder meer om een inventarisatie van de huidige inzet van grasbetonstenen en om te onderzoeken in hoeverre deze nog breder toegepast kunnen worden. Ook pleit de partij voor een beleid waarin groen en duurzaamheid centraal staan bij de inrichting van de openbare ruimte.
Met deze vragen hoopt de PvdA Raalte een dialoog op gang te brengen over het belang van innovatieve en milieuvriendelijke oplossingen in de gemeente en bij te dragen aan een leefbare, toekomstbestendige omgeving voor alle inwoners.