Door Arie van der Wilt op 24 februari 2014

Politieke debatten in Raalte leiden tot verschuiving van standpunten!

De politieke debatten van februari: eenstemmigheid over belangrijke thema’s!!

De afgelopen twee weken werden in Raalte de eerste verkiezingsdebatten gevoerd. Misschien wat saai, omdat er niet zoveel discussie was, maar de grote winst is dat er nu een meerderheid in de raad blijkt te zijn voor enkele belangrijke thema’s, waarvoor in de afgelopen tijd geen meerderheid bestond.

Het gaat om:

1. De kwaliteit van de zorg en de verantwoordelijkheid van de gemeente

De overgang van de zorgtaken van het rijk naar de gemeente mag niet tot gevolg hebben dat de kwaliteit van de zorg voor degenen die daarvan afhankelijk zijn daar onder lijdt. Natuurlijk is het uitgangspunt dat dit gebeurt binnen het budget dat daarvoor beschikbaar komt. Tot voor kort stond de PvdA alleen in het standpunt dat als het noodzakelijk is om dit doel te bereiken, extra middelen moeten worden gevonden in de eigen begroting van de gemeente. Nu blijkt dat CDA en GB dit standpunt delen.

2. Levensloopbestendige woningen.

Er blijkt een grote meerderheid te zijn voor het standpunt dat we ons de komende jaren extra moeten richten op de bouw van levensloopbestendige woningen, en woningen voor één- en tweepersoonshuishoudens. Wij vinden dit heel belangrijk omdat er momenteel een groot tekort is aan dit soort woningen, terwijl uit de cijfers van de bevolkingsontwikkeling blijkt dat de behoefte aan deze woningen nog sterk gaat stijgen. Bovendien dreigt er op langere termijn juist een overschot aan bijv. 2 onder 1 kap woningen. Dit betekent dat er bij nieuwbouwplannen andere keuzes gemaakt zullen gaan worden.

3. Verkeersveiligheid.

We hebben de afgelopen jaren tevergeefs geprobeerd om veilige oversteekplaatsen en zebrapaden aan te leggen. Wij vinden dit vooral nodig voor de ouderen binnen onze gemeente. Zowel GB, VVD als LA delen nu ook dit standpunt, waarmee er een meerderheid in de raad bestaat.

4. Buurtvervoer

Vooral ouderen binnen onze gemeente (zeker in de kleine kernen) zijn vaak afhankelijk van openbaar vervoer om voorzieningen te kunnen bereiken. Een ruime meerderheid van de partijen is van mening dat goede buurtbusverbindingen niet alleen in stand gehouden maar zelfs verbeterd moeten worden.

5. Ondernemersfonds

mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Om de collectieve belangen van ondernemers te kunnen behartigen is een ondernemersfonds van belang. Uit zo’n fonds kunnen bijvoorbeeld evenementen worden georganiseerd maar ook gezamenlijk beveiliging worden geregeld of de aankleding van de winkelstraten worden betaald. Als zo’n fonds wordt ingesteld, waarbij de gemeente met ondernemers samenwerkt, kunnen alle ondernemers worden verplicht daaraan een bijdrage te leveren. Dit is belangrijk omdat nu grotere, landelijke ketens soms niet mee doen.

Normal

mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

Een ondernemersfonds vinden wij belangrijk voor een goede ontwikkeling van de middenstand en daarmee de werkgelegenheid. De VVD heeft de afgelopen jaren enkele keren geprobeerd zo’n fonds in te stellen. Nu blijken ook CDA en GB (die tot nu toe tegen waren) dit voorstel te steunen.

Een prima resultaat voor onze gemeente. Er komen de komende weken gelukkig nog enkele debatten.

Ik hoop dat we op nog meer belangrijke thema’s tot een breed draagvlak kunnen komen. Dan blijft er nog maar één vraag bestaan: hebben de partijen na de verkiezingen nog dezelfde opvattingen? We zullen dit nauwgezet volgen.