14 april 2014

Ledendag PvdA regio West Overijssel

Zaterdag heeft de regio West Overijssel een ledendag georganiseerd in Zwolle. Een hele geslaagde middag die begon met een lunch in het regiokantoor Diezerplein 33.

Na de lunch start Hans Prakke met de geschiedenis van de PvdA en de periode waarin hij als voorlichter aan de partij was verbonden. Met prachtige anekdotes en de nodige humor gaf hij een inkijk in de PvdA-fractie en onder ander de kabinetsperiode van Wim Kok. Vervolgens gaf Tweede Kamerlid Keklic Yucel ons een beeld van de huidige PvdA-fractie en wat het werk van een Kamerlid betekent. Ook kwam de actuele politiek hier aan de orde en werd er volop gediscussieerd over standpunten en werkwijze van de Tweede Kamerfractie. Gelukkig bleef er verschil van mening over “hoe het zou moeten”. Als laatste vertelde Tijs de Bree, fractievoorzitter van de PvdA in de staten, over wat de provincie doet en wat hij belangrijk vindt in de politiek. Ook hij werd bevraagd over het “verdwijnen” van buslijnen en de bezuinigingen op de N340.

Vervolgens nam Jaap Hagedoorn, oud-wethouder van Zwolle, ons mee naar buiten voor een mooie stadswandeling met als de rode draad de geschiedenis van de PvdA. Zo liepen we langs het geboortehuis van Thorbecke naar de Librije, waarin vroeger o.a. een synagoge was gevestigd, maar verder ook in de politieke geschiedenis een belangrijke rol heeft gespeeld.  Daarna naar restaurant de Atlas waar 120 jaar geleden (op 26 augustus 1894) de SDAP is opgericht in Zwolle. Jaap vertelde uitgebreid over de oprichter Helmig Jan van der Vecht en de strijd van de sociaaldemocratie in Zwolle. Bijzonder leuke en interessante verhalen!

Als afsluiting nog een borrel aan het Diezerplein. Een hele leuke kennismaking met het sociaaldemocratische Zwolle en de PvdA in al haar geledingen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  Keclic Yucel   OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  Jaap Hagedoorn vertelt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe Atlas  OLYMPUS DIGITAL CAMERA SDAP-plaquette