Door Gerrit Vrielink op 14 december 2016

Ingezonden: Gouddelver in de gemeente Raalte

Toen de vacature voor ‘Gouddelver’ vanuit de gemeente Raalte beschikbaar kwam, werd Betty Oosterwechel uit Heeten nieuwsgierig. Nadat ze zich verdiepte in de vacature, schreef ze onderstaand opiniestuk op Salland Centraal. Het sluit mooi aan op de motie die PvdA-raadslid Arie van der Wilt eind september met succes door de Raad heeft geloodst om een budget beschikbaar te stellen voor kleine projecten in de dorpen in het kader van “De Raad op Stap”.

Deze week kreeg ik via social media een vacature van mijn eigen gemeente onder ogen: Gemeente Raalte zoekt: “Gouddelver”

Dit wekte acuut mijn nieuwsgierigheid op, “Zit er goud in de bodem? Wie weet onder mijn eigen huis? Memphis Depay kocht een huis in Heeten; wist hij meer dan ik? Onze eigen amateurarcheoloog en politicus Bert Terlouw had ik er nog nooit over gehoord….en hij weet echt alles over de bodemschatten in de gemeente Raalte”. Jaren geleden bleek tenslotte ook dat we praktisch op een oude Romeinse nederzetting kwamen te wonen. Een vondst die een nieuw licht wierp op de bewoningsgeschiedenis van het Germaans grondgebied.

Maar, wat bleek: de gemeente Raalte wil beter inspelen op de wensen en de kracht van inwoners en bedrijven: Hiervoor is het noodzakelijk dat de gemeente aan zichzelf gaat werken om een betere partner te kunnen zijn. “Het goud naar boven halen en versmelten tot een continue ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie” zo luidt de tekst in de advertentie.

Dus heeft Raalte besloten een “gouddelver” te stationeren in de ambtelijke top om de ambtenaren tot transformeren te verleiden. Want dat is absolute voorwaarde voor het vormgeven van een nieuwe lokale democratie. Niet gemakkelijk……wel een grote uitdaging!

Als inwoner van de gemeente Raalte zie ik hoe het bruist van de energie en dynamiek van initiatiefrijke inwoners. Inwoners nemen zelf verantwoordelijkheid voor een nieuwe, duurzame samenleving en economie. Lang voordat onze koning het woord “participatiesamenleving” voor een breed publiek introduceerde, werd in onze gemeente “bottom up” al het een na het andere initiatief uit de grond gestampt. Inwoners en bedrijven steken daarbij zelf de handen flink uit de mouwen en investeren ook financieel met aanzienlijke bedragen. Zelfs voor een dorpsgenoot met een ernstige aandoening wordt het geld bijeengebracht voor een kostbare behandeling in het buitenland. Maatschappelijke vraagstukken worden met elkaar besproken en er wordt gezocht naar oplossingen. De participatiesamenleving ten top als het aan de inwoners zelf ligt. Het goud wordt op lokaal niveau al op grote schaal gedolven. Het resulteert in blinkend gebouwde en verbouwde sportaccommodaties, zwembaden, multifunctionele gemeenschapshuizen en de ontwikkeling van duurzame energieprojecten en allerlei initiatieven op het gebied van duurzame zorg.

De huidige maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een Participerende Overheid. Samenwerking tussen initiatiefnemers en ambtenaren. Een communicatieve overheid, die vanuit een visie op burgerbetrokkenheid en burgerinitiatieven ruimte creëert voor experimenten. Een faciliterende overheid die aansluit bij de ideeën en initiatieven van inwoners en bedrijven. Wat heeft de samenleving nodig in ónze gemeente, soms heel specifiek op díe betreffende plaats, wijk, dorp, of buurt. Loslaten, vertrouwen en verbinden zijn hierin sleutelbegrippen.

Beste gemeente Raalte, fijn dat u tot actie overgaat en hopelijk kunnen wij ons als gemeente Raalte binnen enkele jaren rekenen tot de koplopergemeenten in maatschappelijke vernieuwing. Dat de “gouddelver” in Raalte voorkomt dat de vernieuwing vanuit “oud denken” op gang wordt gebracht. Ik zie met belangstelling een boeiend proces van initiatiefrijke inwoners en een participerende overheid tegemoet.

Betty Oosterwechel

betty

Betty Stam-Oosterwechel is zelfstandig beleidsadviseur Sociaal Domein verbonden aan de Landelijke Koepel Adviesraden Sociaal Domein. Daarnaast is zij adviseur voor het Landelijk programma Aandacht voor Iedereen in de provincie Overijssel en werkt zij in opdracht van Zorgbelang Overijssel.

Gerrit Vrielink

In 1951 geboren in het Gelderse Laren. Na mijn opleiding ben ik via Rijkswaterstaat bij het Zuiveringsschap Drenthe in Assen gaan werken. Ruim 10 jaar hebben wij in Rolde gewoond, toen nog een “rode” gemeente. Daar lid en actief geworden voor de PvdA. Sinds 1986 wonen we met veel plezier in Raalte en heb ik

Meer over Gerrit Vrielink